کد مطلب:188866 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

ارزش ها و کرامت های اخلاقی
امام باقر (ع) به مدعیان تشیع، یادآوری كرده است كه شیعه را در عمل و در پایبندی به كرامت های اخلاقی و فضایل انسانی باید شناخت و می فرماید:

به خدا سوگند، شیعه ی ما نیست مگر آن كس كه تقوای الهی داشته باشد و اطاعت خدا كند و شناخته نمی شود مگر به تواضع، خشوع، ادای امانت، زیادی یاد خدا، روزه، نماز، نیكی به پدر و مادر، دوستی هسمایگان و رسیدگی به آن گروه از ایشان كه تهیدست و زمینگیر و بدهكار و بی سرپرستند، و نیز راستگویی در سخن و نقل مطالب، تلاوت قرآن، باز داشتن زبان از بدگویی و آزار مردم. [1] .



[ صفحه 294]



در روایتی دیگر امام (ع) می فرماید:

سه خصلت از ارزش های والای اخلاقی به شمار می آیند: عفو نسبت به كسی كه بر تو ستم كرده، و برقرار داشتن رابطه ی الفت با دوست و خویشاوندی كه پیوند خویش با تو بریده، و بردباری درباره ی كسی كه نسبت به تو رفتار جاهلانه ای داشته است [2] (و قدر تو را نادیده گرفته است).


[1] الامام الباقر (ع): والله ما شيعتنا الا من اتقي الله و أطاعه و ما كانوا يعرفون الا بالتواضع و التخشع و أداء الامانة و كثرة ذكر الله و الصوم و الصلاة و البر بالوالدين و تعهد الجيران من الفقراء و ذوي المسكنة و الغارمين و الايتام و صدق الحديث و تلاوة القرآن و كف الالسن عن الناس الا من خير. تحف العقول 338 حديث 28؛ سيرة الائمة الاثني عشر 229.

[2] الامام الباقر (ع): و ثلاثة من مكارم الاخلاق: ان تعفو عمن ظلك و تصل من قطعك و تحلم اذا جهل عليك. تحف العقول 336 حديث 10؛ سيرة الائمة الاثني عشر 228.